Equipo de dirección
y administración

Dr Manuel Jesús Caro Cabrera

Profesor Titular de Universidad Director del Departamento

Dr. Juan Martín Sánchez

Profesor Titular de Universidad

Dña. Rocío Guillén Jiménez

Gestora del Departamento

Personal docente e Investigador

Miguel Ángel Atuna Isasmendi

Profesor Titular de Universidad

Marta Aguilar Gil

Profesora Contratada Doctora

Vicente Barragán Robles

Profesor Permanente Laboral

Eduardo Bericat Alastuey

Catedrático de Universidad

Custodio Delgado Valbuena

Profesor Titular de Escuela Universitaria

Antonio Echaves García

Profesor Titular de Universidad

Julia Espinosa Fajardo

Profesora Titular de Universidad

Agustín Fleta González

Profesor Contratado Doctor

Manuel Herrera Usagre

Profesor Contratado Doctor

Antonina Levatino

Profesora Ayudante Doctora

María José Lozano Vega

Profesora Colaboradora

María José Malpica Soto

Profesora Sustituta

Francesco Maniglio

Contratado Ramón y Cajal

Ildefonso Marqués Perales

Profesor Contratado Doctor

Esther Márquez Lepe

Profesora Titular de Universidad

Gloria Martínez Cosinou

Profesora Permanente Laboral

Carmen Merchán Hernández

Profesora Permanente Laboral

Álvaro Moral García

Profesor Sustituto

Matilde Panadero Díaz

Profesora Colaboradora

Federico Pozo Cuevas

Profesor Ayudante Doctor

Manuel Ángel Río Ruiz

Profesor Titular de Universidad

Pedro Torres Padilla

Profesor Sustituto

Federico Pozo Cuevas

Profesor Ayudante Doctor

Manuel Ángel Río Ruiz

Profesor Titular de Universidad

Comisiones

Comisión de Biblioteca
PRESIDENTE: Juan Martín Sánchez
VOCALES: Teresa Rojo López, Custodio Delgado Valbuena, Manuel Caro Cabrera.

Comisión Económica
PRESIDENTE: El director del Departamento, Manuel Caro Cabrera
COORDINADOR: El Secretario del Departamento, Juan Martín Sánchez
VOCALES: Agustín Fleta González PAS: Rocío Guillén Jiménez

Comisión de Doctorado
COORDINADORA: Esther Márquez Lepe
COMISIONADOS: Todo el profesorado con título de doctor

Comisión de Investigación
PRESIDENTE: El Director del Departamento, Manuel Caro Cabrera
VOCALES: Carmen Merchán Hernández Julia Espinosa Fajardo Ildefonso Marqués Perales Manuel A. Río Ruiz

Comisión de Docencia
PRESIDENTE: Manuel Caro Cabrera
VOCALES: Gloria Martínez Cousinou Federico Pozo Cuevas

Comisión Electoral
PRESIDENTE: El Secretario del Departamento, Juan Martín Sánchez
VOCALES: Marta Aguilar Gil Mª José Lozano Vega

Comisión Permanente
PRESIDENTE: El Director del Departamento, Manuel Caro Cabrera
SECRETARIO: El Secretario del Departamento, Juan Martín Sánchez
REPRESENTANTE DEL PROFESORADO: Manuel Río Ruiz

Comisión del Plan de Estudios del Máster CC. del Trabajo
TITULAR: Miguel Ángel Altuna Isasmendi
SUPLENTE: Juan Martín Sánchez

Comisión del Grado de Antropología Social y Cultural
TITULAR: Agustín Fleta González
SUPLENTE: Manuel A. Río Ruiz

Comisiones de los Grados de Comunicación
PERIODISMO: Carmen Merchán Hernández
PUBLICIDAD Y RRPP: Ildefonso Marqués Perales
COMUNICACIÓN AUDIOVISUAL: Juan Martín Sánchez

Comisión del Grado en Criminología
TITULAR: Manuel Caro Cabrera
SUPLENTE: Esther Márquez Lepe

Comisión del Máster en Comunicación Institucional y Política
TITULAR: Eduardo Bericat Alastuey
SUPLENTE: Miguel A. Altuna Isasmendi

Comisiones de título de CC. Educación
CIENCIAS DE LA ACTIVIDAD FÍSICA Y DEL DEPORTE: Manuel Caro Cabrera
EDUCACIÓN INFANTIL: María José Lozano Vega
EDUCACIÓN PRIMARIA: Esther Márquez Lepe
PEDAGOGÍA: Custodio Delgado Valbuena

Comisión de Seguimiento Planes de Estudio Grado De Turismo
Antonio Echaves García

Tribunales especiales de evaluación y apelación

Facultades de Geografía e Historia, Derecho, EnfermerÍa y Turismo
TRIBUNAL TITULAR: Teresa Rojo López, Manuel Caro Cabrera, Federico Pozo Cuevas.
TRIBUNAL SUPLENTE: Juan Martín Sánchez, Miguel Altuna Isasmendi, Eduardo Bericat Alastuey

Facultad de Ciencias del Trabajo
TRIBUNAL TITULAR Miguel Altuna Isasmendi Juan Martín Sánchez Mª José Lozano Vega 
TRIBUNAL SUPLENTE: Carmen Merchán Hernández Manuel Caro Cabrera, Agustín Fleta González

Facultad de Comunicación
TRIBUNAL TITULAR Miguel Ángel Altuna Isasmendi Eduardo Bericat Alastuey Vicente Barragán 
TRIBUNAL SUPLENTE: Ildefonso Marqués Perales Juan Martín Sánchez Agustín Fleta González

Facultad de Educación
TRIBUNAL TITULAR Manuel Herrera Usagre Marta Aguilar Gil Matilde Panadero Díaz
TRIBUNAL SUPLENTE: Manuel Caro Cabrera Custodio Delgado Valbuena Esther Márquez Lepe

Tribunal de Apelación de prácticas
TRIBUNAL TITULAR: Manuel Herrera Usagre Ildefonso Marques Perales Marta Aguilar Gil
TRIBUNAL SUPLENTE: María José Lozano Vega Manuel Río Ruiz Matilde Panadero Díaz

Tribunal Trabajos Fin Grado
TRIBUNAL TITULAR: Manuel Caro Cabrera Manuel Río Ruiz Esther Márquez Lepe
TRIBUNAL SUPLENTE: Antonio Echaves García Ildefonso Marqués Perales Marta Aguilar Gil

Facultad de Ciencias del Trabajo
TRIBUNAL TITULAR Álvaro Rodríguez Díaz Manuel Río Ruiz Esther Márquez Lepe
TRIBUNAL SUPLENTE: Manuel Caro Cabrera Ildefonso Marqués Perales Marta Aguilar Gil

Tribunal Trabajos Fin Grado
TRIBUNAL TITULAR: Manuel Caro Cabrera Manuel Río Ruiz Esther Márquez Lepe
TRIBUNAL SUPLENTE: Antonio Echaves García Ildefonso Marqués Perales Marta Aguilar Gil

Representantes en Juntas de Facultad

Facultad de Ciencias del Trabajo
TRIBUNAL TITULAR Álvaro Rodríguez Díaz Manuel Río Ruiz Esther Márquez Lepe
TRIBUNAL SUPLENTE: Manuel Caro Cabrera Ildefonso Marqués Perales Marta Aguilar Gil

Tribunal Trabajos Fin Grado
TRIBUNAL TITULAR: Manuel Caro Cabrera Manuel Río Ruiz Esther Márquez Lepe
TRIBUNAL SUPLENTE: Antonio Echaves García Ildefonso Marqués Perales Marta Aguilar Gil

Facultad de Educación
REPRESENTANTE DEPARTAMENTAL: Matilde Panadero Díaz 
MIEMBRO ELECTO: Custodio Delgado Valbuena

Dr. Manuel Jesús Caro Cabrera

Profesor Titular de Universidad Director del Departamento

Manuel Caro es máster y doctor en sociología por la Universidad de Miami. Ha sido profesor en Barry University (EEUU) y la Universidad Pablo de Olavide, y actualmente es profesor titular en la Universidad de Sevilla. La mayoría de su trabajo ha estado relacionado con el estudio de la violencia, en sus múltiples acepciones y variantes, ya sea cultural, económica, policial, etc. En los últimos años se ha interesado por la medida y operacionalización de fenómenos de relevancia criminológica como el punitivismo o el miedo al delito, pero también por la relación de este último concepto con nociones como la preocupación por el delito, el riesgo de victimización o la manera en que este fenómeno se ha denominado en España: inseguridad ciudadana.

Despacho: Facultad de Educación. 4ª Planta. Despacho de dirección

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
mcaro6@us.es

Dr. Juan Martín Sánchez

Profesor Titular de Universidad

Juan Martín-Sánchez es licenciado en sociología y ciencias políticas en la Universidad de Granada, maestría en sociología política por el Instituto Mora-UNAM de México y es doctor en sociología y ciencias políticas por la UNED. Sus principales temas de investigación quedan enmarcados por los estudios sobre sociedad y política en América Latina contemporánea, la representación política y sus tramas sociales, el discurso político y la socio-historia de las categorías y políticas de identificación étnica en América Latina. Ha publicado diversos libros sobre procesos políticos y sociales en las sociedades contemporáneas de América Latina, con especial atención a Perú, así como diversos artículos en revistas científicas y libros colectivos en editoriales tanto de España como de América. Ha participado en varios proyectos de I+D+i de los planes nacionales de investigación, de la Junta de Andalucía y de instituciones mexicanas. Ha sido docente en la Universidad de Salamanca y desde 2008 en la Universidad de Sevilla.

Proyectos de investigación: «HeterQuest» La heterogeneidad en cuestión: saberes y prácticas cruzadas en el derecho, el indigenismo y lo social. Mesoamérica y área andina, época contemporánea” PID2019-107783GB-I00, financiado por MCIN/AEI/10.13039/501100011033.

Despacho: Comunicación G10
Tutorías: Según curso y cuatrimestre
Teléfono: 954557640

Grupo de Investigación:

Grupo Andaluz de Estudios Americanos, GADEA (HUM-372)

Información de contacto:
jmartinsanchez@us.es

Dña. Rocío Guillén Jiménez

Gestora del Departamento

Rocío Guillén es Gestora del Departamento de Sociología nivel 20, desde el año 2005, pero su experiencia laboral en la Universidad de Sevilla comienza en 1991, cuando trabaja en el Servicio de Alumnos. También ha desarrollado su labor administrativa en el Departamento de Historia de América, en el Negociado de Títulos, en la Facultad de Bellas Artes y en varios proyectos específicos.

Teléfono: 955420717

Documentos de gestión administrativa

Información de contacto:
sociologia@us.es

D. Antonio Jesús Acevedo Blanco

Profesor Sustituto

Antonio Jesús Acevedo Blanco es Doctor en Sociología por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), dentro del programa de Doctorado en Análisis de Problemas Sociales de la Escuela Internacional de Doctorado de la UNED (EIDUNED). Es Graduado en Sociología y Máster en Problemas Sociales por la misma universidad.

En 2022, obtuvo un contrato como investigador predoctoral en el Departamento de Sociología III (Tendencias Sociales) de la UNED, a través de un concurso de méritos financiado por el Banco Santander. Su trayectoria académica incluye experiencia docente en este departamento y como profesor tutor en el Centro Asociado de la UNED en Sevilla desde 2014. Asimismo, es miembro del Grupo de Innovación Docente de la UNED (GID2016-16), donde participa en proyectos interuniversitarios de innovación docente, centrados en metodologías de Aprendizaje-Servicio en entornos virtuales.

En el curso 2024/2025, se incorpora a la Universidad de Sevilla (US) como Profesor Sustituto en el Departamento de Sociología, desempeñando labores docentes en las Facultades de Ciencias del Trabajo y Educación. Su actividad docente e investigadora se centra en la metodología y la investigación social aplicada, con especialización en:

Gestión y análisis de datos con herramientas estadísticas y software especializado: SPSS, Stata, R, Python.

Análisis espacial exploratorio y econometría espacial: software GeoDa y sistemas de información georreferenciada (GIS).

Análisis cualitativo asistido por ordenador: NVivo.

Integración de metodologías con inteligencia artificial generativa, aplicada a la gestión y análisis de bases de datos georreferenciados.

Evaluación de proyectos de innovación docente mediante métodos mixtos, como encuestas y grupos focales en entornos online (online Focus Groups).

Es autor de diversas publicaciones en revistas indexadas, libros y capítulos de libros, además de haber presentado comunicaciones en numerosos congresos sociológicos y educativos a nivel nacional e internacional. Sus contribuciones científicas incluyen trabajos sobre Ciencias de Datos Espaciales, aplicando métodos propios del Análisis de Datos Espaciales Exploratorio (ESDA), sociología del territorio y urbana, metodologías mixtas de evaluación docente, Aprendizaje-Servicio en entornos virtuales y metodologías en Ciencias Sociales.

Su principal línea de investigación se centra en el análisis espacial de los mercados de trabajo en Andalucía, con un enfoque en:

Métodos estadísticos de dependencia espacial.

Sociología urbana y análisis de las ciudades andaluzas a partir de datos abiertos.

Desempleo y empleo en distintos niveles de desagregación: Áreas Territoriales de Empleo (ATE), provincias, municipios y unidades censales.

Antes de su trayectoria académica, Antonio Jesús desempeñó diversos roles de dirección y coordinación en el sector privado, orientando su carrera hacia la formación para el empleo y el reciclaje profesional. Ha trabajado como formador habilitado por la Dirección General de la Policía Nacional en seguridad privada, seguridad informática y formación para el empleo, combinando su experiencia profesional con su interés en la sociología aplicada.

Grupo de Investigación:

Seguridad, Control de Fronteras, migraciones, Derechos Humanos y Gestión Pública del Bienestar Social (GID2016-16)

Información de contacto:
aacevedo@us.es

Dr. Miguel Ángel Altuna Isasmendi​

Profesor Titular de Universidad

Miguel Ángel Altuna es doctor en Sociología por la Universidad de Sevilla, Técnico Urbanista por el Instituto de Estudios de Administración Local (IEAL-Ministerio de Administraciones Públicas), Diplomado en Ordenación del Territorio por la Universidad Politécnica de Madrid, Licenciado en CCSS Políticas y Sociología por la Universidad Complutense de Madrid/Universidad de Deusto (Especialidad en Ecología Humana y Población y en Sociología Política).

Profesor en la Universidad de Sevilla en las facultades de Comunicación y Ciencias de Trabajo (Grados de Publicidad, RRLL Y RRHH y Máster en CCSS del Trabajo). También ha impartido docencia en las facultades de Ciencias Económicas y Empresariales y en Geografía e Historia (Antropología). Docencia preferente en Métodos y Técnicas de Investigación Social, Sociología y Estructura Social y Sociología Política y Electoral.

Ha trabajado más de diez años en el ámbito privado en empresas relacionadas con el Urbanismo y la Ordenación del Territorio.

Publicaciones, artículos e informes sobre estructura social, indicadores sociales, relaciones laborales, Encuesta Europea de Condiciones Laborales, sociología electoral y urbanismo.

Despacho: CC del Trabajo 3.21
Teléfono: 954 552 873

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
altuna@us.es

Dra. Marta Aguilar Gil

Profesora Titular de Universidad

Marta Aguilar Gil, es doctora y licenciada en Sociología por la Universidad Pontificia de Salamanca, Máster en Gestión y Administración (MBA-Executive) por el ICADE y Graduada en Trabajo Social por la Universidad Pontificia de Comillas. Ha ejercido su docencia como profesora a tiempo completo en la Universidad de Castilla-La Mancha (Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales) y en la Universidad Rey Juan Carlos (Facultad de Ciencias de la Comunicación). Ha sido profesora invitada en la Universidad de San Carlos (Guatemala), en la Universidad de Coimbra (Portugal) en la Universidad de la Sorbona-Paris 1 (Francia) y en la Facultad de Medicina de la Universidad de Alcalá de Henares (Madrid).

Ha publicado libros y artículos en relación con sus líneas de investigación que versan sobre educación, salud, sociología general, teorías sociológicas y evaluación de políticas públicas.

También cuenta con experiencia laboral en el ámbito de los servicios sociales y de la consultoría. 

En la actualidad su docencia se centra en las facultades de Ciencias de la Educación y Ciencias del Trabajo de la Universidad de Sevilla.

Despacho: CC. Educación 4.68

Teléfono: 955420652

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
maguilar6@us.es

Dr. Vicente Barragán Robles

Profesor Permanente Laboral

Vicente Barragán Robles es doctor en Derechos Humanos, Interculturalidad y Desarrollo por la Universidad Pablo de Olavide, licenciado en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad de Granada, tiene formación de postgrado en diferentes títulos sobre sociología política, democracia y participación social. Ha centrado su investigación en los derechos humanos, la democracia y la ciudadanía enfocada desde el análisis, evaluación e implementación de políticas públicas.

Ha desarrollado investigaciones financiados por la Unión Europea, de excelencia de la Junta de Andalucía, nacionales e internacionales aplicadas en Ecuador, gracias a la beca postdoctoral PROMETEO, en relación a procesos de participación y derecho a la comunicación de poblaciones indígenas, así como para la construcción de políticas públicas educativas con metodologías participativas. Ha diseñado cursos de postgrados como el de Derecho a la ciudad y prácticas ciudadanas, Fundamentos de Derechos Humanos y Protección a Defensores de Derechos Humanos en la UPO. Ha realizado labores de dirección y coordinación de títulos de postgrado y coordinado el Máster de Derechos Humanos, Interculturalidad y Desarrollo UPO/UNIA durante 5 años.

Ha acompañado investigaciones de maestrandos como tutor-director de varias investigaciones, en tribunales de trabajos finales de máster y doctorales, así como co dirigiendo tesis doctorales. Ha realizado diversas estancias de investigación que han dado lugar a la participación en seminarios y congresos internacionales. Ha publicado en revistas especializadas, así como coordinado ediciones de libros y diferentes capítulos de libros. Actualmente es profesor en el departamento de Sociología de la Universidad de Sevilla y en diferentes títulos de postgrado.

Grupo de Investigación:

Análisis sociológicos sobre tendencias sociales (SEJ 474)

Información de contacto:
vbarragan@us.es

Dr. Eduardo Bericat Alastuey

Catedrático de Universidad

Eduardo Bericat es doctor en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid. Ha sido investigador visitante en la Universidad de California y en la Universidad de Essex. Sus áreas de investigación son las emociones, los valores sociales, y la medición de la calidad de las sociedades mediante indicadores compuestos. Entre sus publicaciones recientes se encuentran: The Subjective Well-Being of Working Women in Europe (2016); Valores sociales, diversidad cultural y conflictos ideológicos (2015); The Sociology of Emotions: Four Decades of Progress (2015); Structural Gender Equality in Europe and Its Evolution Over the First Decade of the Twentyfirst Century (2015); The Socioemotional Well-Being Index (SEWBI): Theoretical Framework and Empirical Operationalisation (2014).

Telefono: 954559671

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
ebericat@us.es

D. Juan Ramón Campos López

Profesor Sustituto

Juan Ramón Campos ha desarrollado su labor profesional y académica como sociólogo en el área de la sociología y la educación, tanto en el plano de la investigación como en el práctico.

Es Licenciado en Sociología y Diplomado de Estudios Avanzados en Ecología Humana y Población por la Universidad Complutense de Madrid. Además, ha completado su trayectoria con formación especializada de Experto en Gestión de Servicios Sociales y de Tercera Edad (UNED) y Especialista en Derechos de la Infancia en el ámbito local (UPO).

En el ámbito educativo universitario, es profesor sustituto en la Universidad de Sevilla, desde el curso 2023-24. Anteriormente, ha ejercido como profesor asociado en la Universidad Carlos III, en la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas y en la Escuela Politécnica Superior.

Además, en el ámbito docente, tiene experiencia de tres cursos académicos en las Escuelas Profesionales de la Sagrada Familia de Linares, como profesor de Geografía e Historia en educación secundaria.

Durante la etapa profesional y formativa hay que destacar que obtuvo una beca predoctoral en el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), dentro del Centro de Información y Documentación Científica (CINDOC), con cargo al proyecto de investigación “Aproximación a la evaluación del Programa de Formación del Profesorado Universitario de la Secretaría de Estado de Educación y Universidades del MECD del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (Ref. EA2004-0053)”.

Del mismo modo, también ha desarrollado su actividad como sociólogo con una beca de colaboración en el Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid en el proyecto de Evaluación de la Calidad de los Títulos Propios de la UCM. (2000-2002).

En lo que se refiere a su actividad como sociólogo ha ejercido en las consejerías de Igualdad, Políticas Sociales y Salud de la Junta de Andalucía, con funciones propias de la sociología para establecer actuaciones y estrategias en coordinación con los equipos profesionales implicados.

Por otro lado, y por último, ha estado desempeñando sus funciones en el ámbito de la consultoría y de la formación, para Estudios Sectoriales sobre necesidades de Formación de la Fundación Tripartita para la Formación en el Empleo y Fondo Social Europeo (2003), y la implementación de la Agenda Urbana Española en municipios andaluces.

Información de contacto:
jcampos4@us.es

D. Custodio Delgado Valbuena

Profesor Titular de Escuela Universitaria

Custodio Delgado Valbuena es sociólogo y documentalista especializado. Estudió Sociología en las Universidades de Deusto y en la Universidad Complutense de Madrid. Hizo un Master en Documentación Científica en Ciencias Sociales y Ciencia y Tecnología, en el Instituto de Documentación Científica en Ciencias Sociales, del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, y en la Facultad de Ciencias de la Información, de la Universidad Complutense de Madrid.

Sus campos e intereses de investigación son la desigualdad Social, las clases sociales, la sociología de la educación, la teoría del Género y los estudios críticos sobre masculinidades igualitarias. Ha realizado estancias de Investigación en diferentes Universidades extrajeras, entre las que destacan la Universidad de Winnipeg (Manitoba, Canadá), la Universidad Göethe (Frankfurt, Alemania) y la Universidad de Sassari (Cerdeña, Italia).

Ha desarrollado docencia en Sociología de la Educación, Sociología del Género, Sociología del Empleo y Sociología de la Cultura, principalmente en las Facultades de Comunicación y de Educación de la Universidad de Sevilla, campos a los que ha contribuido con diferentes en artículos y libros académicos.

Es promotor y co-fundador de la Red de Hombres por la Igualdad (RHX=I), MenEngage Iberia; y Miembro del Comité Directivo Europeo de MenEngageEurope (MEE), Red europea de ONGS, Universidades y Profesionales por la Implicación de los Niños y Hombres en la Equidad y Justicia de Género. Ha trabajado en diferentes instituciones españolas, tales como el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), el Boletín Oficial del Estado (BOE) y la Universidad de Sevilla. Además, ha realizado trabajos de Consultoría para diferentes ONGS, empresas privadas e instituciones públicas.

Información de contacto:
custodio@us.es

Dr. Antonio Echaves García

Profesor Titular de Universidad

Antonio Echaves es Licenciado, Máster y Doctor en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Antiguo becario FPU (Formación de Profesorado Universitario), ha publicado libros y artículos en revistas de prestigio sobre juventud, emancipación residencial, vivienda y fenómenos urbanos. Asimismo, ha trabajado en la redacción de Informes de prestigio nacional, como el Informe de Juventud en España 2016 que edita el Observatorio de la Juventud, y disfrutado estancias de investigación en el OTB Research Institute of the Built Environment, Delft University of Technology (Países Bajos).

Despacho: CC Educación 4.76
Tutorías: Jueves y viernes 19:30-21:30
Teléfono: 955420167

Grupo de Investigación:

Sociología política y políticas Locales (SEJ 345)

Información de contacto:
aechaves@us.es

Dña. Julia Espinosa Fajardo

Profesora Titular de Universidad

Julia Espinosa Fajardo es Licenciada en Sociología, Experta en Evaluación de Programas y Políticas Públicas y Doctora en Ciencia Política, con Mención de Premio Extraordinario, por la Universidad Complutense de Madrid.

Desde 2003 trabaja como docente, investigadora, evaluadora y experta en políticas públicas y desigualdad de género en el ámbito europeo y latinoamericano. Sus principales líneas de investigación se vinculan con género e interseccionalidad, políticas públicas y evaluación, así como con estudios del desarrollo.

Ha realizado estancias de investigación en el grupo de investigación “Politics and Public Governance” de la Universidad de Amberes (2019), en el Institute of Development Studies de la Universidad de Sussex (2006) y en la Universidad Autónoma de Querétaro (2002).

Entre sus publicaciones recientes destacan “Principles for Stakeholder Involvement in Evaluation in Latin America”, en American Journal of Evaluation (2024); “Implementing Intersectionality in Public Policies: Key Factors in the Madrid City Council”, en Politics & Gender (2023); y “Blitzkrieg Against Democracy: Gender Equality and the Rise of the Populist Radical Right in Spain”, en Social Politics (2021). Ha colaborado también en diversas monografías, artículos científicos y de divulgación sobre políticas públicas, género, evaluación y desarrollo.

Despacho: 472, Facultad de Ciencias de la Educación
Teléfono: 955420656

Información de contacto:
jespinosa3@us.es

Dr. Agustín Fleta González

Profesor Permanente Laboral

Facultad de Ciencias del Trabajo. Despacho 3.20

Teléfono: 954551338

Grupo de Investigación:

SEJ-692 Dinámicas de Desigualdad Social y Sociología Comparada

Información de contacto:
agfleta@us.es

Dr. Manuel Herrera Usagre

Profesor Ayudante Doctor

Manuel Herrera-Usagre es Doctor en Sociología de la Cultura y las Artes, Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología, y Máster Oficial en Dirección y Gestión de Programas Sociales.

Tiene más de 15 años de experiencia en gestión de proyectos de I+D, así como más de 5 años trabajando con las Redes Europeas de Referencia en Enfermedades Raras de la Comisión Europea.

Sus más de 17 años de experiencia en investigación sobre estratificación social, consumo cultural, calidad de la asistencia sanitaria y evaluaciones de políticas de países europeos han enriquecido profundamente su comprensión en el diseño de políticas públicas. Ha contribuido a numerosos libros, informes científicos y policy papers y ha publicado más de 40 artículos en revistas científicas.

En la actualidad, compatibiliza sus labores de profesor en el Departamento de Sociología de la Universidad de Sevilla con su rol de consultor independiente y experto de la Agencia Ejecutiva Digital y de Salud Europea (HaDEA) de la Comisión Europea para la evaluación y seguimiento de proyectos que participan en la convocatoria HORIZON EUROPE.

Además, trabaja como artista y músico por encargo desde 2006 bajo el seudónimo de tazzista (tazzista.art) dedicándose a la creación de pinturas, obras musicales e ilustraciones.

Cada colección de arte digital que ha realizado ha tenido un tema central que ha conllevado una profunda investigación. Su obra aborda cuestiones humanas, sociológicas y filosóficas fundamentales utilizando una combinación de enfoques artísticos y científicos. Sus obras han sido reseñadas por el Museo de Arte Digital Contemporáneo (MoCDA) y seleccionadas para numerosas exposiciones, galerías y conferencias web3. Entre ellas: NFT Factory Gallery (París), NFT Paris Conference 2023, NFC Conference en Lisboa 2023, NFT.NYC 2024 o NFT Playground Amsterdam 2024. 

En la actualidad, sigue explorando las posibilidades de la intersección entre Arte y Ciencia a través de diversos proyectos.

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
mherrera3@us.es

Dr. Antonina Levatino

Profesora Ayudante Doctora

Antonina Levatino es doctora en Ciencias Políticas y Sociales por la Universidad Pompeu Fabra. Tiene un máster en “Derechos Humanos, Interculturalidad y Desarrollo” por la Universidad Pablo de Olavide, y uno en “Lenguas y Culturas para la Comunicación Internacional” por la Universidad de Milán.

Antonina ha trabajado como investigadora posdoctoral en el Instituto Francés de Estudios Demográficos (INED) en París, como investigadora Juan de la Cierva-Incorporación en el Departamento de Sociología de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) y como profesora ayudante doctora del prestigioso programa Serra Húnter del Gobierno de Cataluña en la Facultad de Educación de la Universidad de Barcelona (UB).

Durante su carrera académica, Antonina ha participado en 12 proyectos de investigación competitivos nacionales e internacionales (entre los cuales: un ERC, dos de la Comisión Europea-FP7 y tres I+D del MICINN). Su investigación se ha caracterizado por el uso de metodologías y marcos analíticos novedosos, contribuyendo a abordar lagunas de investigación en diversas áreas: movilidad internacional de estudiantes, migración cualificada, educación superior internacional, integración laboral de migrantes, reformas escolares y sus efectos. Su perspectiva de investigación es interdisciplinaria, con enfoques teóricos y metodológicos de diferentes campos, como la sociología de la educación, la sociología de la migración, la educación comparada, la política pública y la estratificación social.

En los últimos años, Antonina ha coordinado grupos de trabajo y encuestas internacionales en diferentes países en el marco del Proyecto TEMPER (Migración Temporal versus Permanente), financiado por la Comisión Europea FP7, y del Proyecto REFORMED, financiado por el ERC. Ha dirigido dos tesis doctorales del Doctorado en Sociología de la UAB, y supervisado varias investigaciones de maestranda/os del Máster Erasmus+ “Education Policies for Global Development” (GLOBED), coordinado por un consorcio de cuatro universidades (UAB, Universidad de Glasgow, Universidad de Brema y Universidad de Chipre).

Antonina ha realizado estancias de investigación en diferentes universidades y centros de investigación de renombrado prestigio internacional, como la UNESCO, las universidades de Bamberga, Mannheim, Oxford, Tubinga, Aveiro, la Universidad de Harvard y la Universiti Malaya.

Hasta 2024 ha coordinado el Comité Permanente “Educación y Desigualdades Sociales” de IMISCOE, la más grande red europea de investigadoras/es sobre migraciones y minorías étnicas. Actualmente, Antonina es parte del equipo de gestión y de varios grupos de trabajo de dos Acciones COST de la UE (CA20115 y CA22121).

Despacho: Educación 5.32

Teléfono: 955 420 272

Grupo de Investigación:

Global and Comparative Studies in Education (GLANCE)

Información de contacto:
alevatino@us.es

Dr. María José Lozano Vega

Profesora Colaboradora

María José Lozano es miembro del Grupo de Investigación para el Estudio de las Identidades Socioculturales de Andalucía. Imparte clases en la Facultad de Ciencias del Trabajo y en la Facultad de Educación de la US. Su investigación se inició en la Antropología Simbólica y del Territorio y después en la Antropología y la Sociología del Trabajo y de la Empresa. Doctora por la Universidad de Sevilla, su tesis doctoral se titula Trabajo y tauromaquia: mistificación conceptual y estudio crítico (2014). Actualmente es coordinadora del Máster en Ciencias del Trabajo de la US y trabaja en el proyecto del Ministerio de Igualdad: “Transformaciones socio-jurídicas en el empleo de hogar y de cuidados y su impacto sobre la sostenibilidad de la vida. Evaluación de la reforma introducida por el RD-Ley 16/2022”.

Despacho: Facultad de Educación 4.74

Tutorías: Miércoles 10:00-11:30, 13:30-15:00 y viernes 11:30-14:30

Teléfono: 954551333

Grupo de Investigación:

Grupo para el estudio de las identidades socioculturales en Andalucía (SEJ 149)

Información de contacto:
mjlozano@us.es

Dr. Francesco Maniglio

Contratado Ramón y Cajal

Francesco Maniglio es licenciado en Ciencias de la Educación y en Sociología, es doctor en Comunicación y Crítica de la Cultura por la Universidad de Sevilla; tiene un máster en Cuestiones Contemporáneas de Derechos Humanos por la Universidad Pablo de Olavide. Tiene más de 15 años de experiencia en investigación sobre la economía política de la ciencia y del conocimiento, la sociología de la educación y del trabajo, la sociología de la comunicación y el análisis critico del discurso. 

Actualmente es investigador por el programa postdoctoral Ramon y Cajal, donde desarrolla el proyecto de investigación Tecnopolítica de las Identidades. Dinámicas comunicativas y fronterizas de la migración. Fue profesor de doctorado del departamento de Sociología de la Universidade de Brasilia e investigador adjunto del Programa de Posgrado en Desarrollo Sostenible y Desigualdades Sociales en la Región Andina (TrAndeS-Freie Universität Berlin). Fue profesor principal, director del programa de Master en Ciencias Sociales y director del grupo de investigación Estudios Críticos para la Justicia Social (ECJS) de la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador). En el bienio 2017-2018 fue director de investigación del Centro Internacional de Estudios Superiores en Comunicación para America Latina (CIESPAL) y profesor invitado en diferentes programas de posgrado en Comunicación y Ciencias Sociales de universidades de México, Uruguay, Ecuador y Brasil.

 En 2018 ha recibido el “Premio 40 años de la Revista Crítica de Ciencias Sociales” del Centro de Estudios Sociales (CES) de la Universidad de Coimbra y en 2020 el “Premio Res Publica” de la Fundación Res Pública de Portugal.

Grupo de Investigación:

Grupo interdisciplinario de estudios en comunicación, política y cambio social (SEJ-456)

Dr. Ildefonso Marqués Perales

Profesor Contratado Doctor

lldefonso Marqués es doctor en Sociología por la Universidad Pontificia de Salamanca. Su principal campo de estudio son las clases sociales en España. Ha realizado una estancia en la Universidad de Leeds (Inglaterra). Entre sus publicaciones cabe encontrar tanto libros como “Génesis de la teoría social de Pierre Bourdieu” (CIS), o “La movilidad social en España” (Catarata). También ha publicado varios artículos en las revistas como la REIS o el Journal of Social Policy and Social Indicators.

Teléfono: 955420660

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
imarques@us.es

Dra. Esther Márquez Lepe

Profesora Titular de Universidad

Esther Márquez es profesora titular del Departamento de Sociología de la Universidad de Sevilla. Tiene experiencia docente tanto en estudios de grado como de posgrado (Máster y Doctorado) en metodología cualitativa, sociología de la educación, control social, desigualdades de género o interseccionalidad.  Es profesora del Programa de Doctorado en Ciencias Económicas, Empresariales y Sociales de la Universidad de Sevilla y profesora invitada del Programa de Doctorado en Estudios Migratorios de la Universidad de Granada.  Ha realizado dos estancias de investigación en el Instituto Gino Germani (Buenos Aires) y en la Universidad de la Habana (Cuba) en las que ha trabajado sobre desigualdades de género y atención a la diversidad en Instituciones de Educación Superior. Sus líneas de investigación se han centrado en el estudio de las desigualdades dentro del ámbito político y educativo, prestando especial atención a la educación intercultural, el multiculturalismo, el racismo, la desigualdad de género y la criminología feminista. En la actualidad, se interesa por investigaciones con una perspectiva claramente feminista, intercultural e interseccional. Le gustaría saber más acerca de como las demandas de género, étnicas o afectivo sexuales encuentran acomodo en las sociedades actuales y como se articulan dentro de las reclamaciones sobre redistribución en unas sociedades profundamente desiguales.

Despacho: Derecho. Aulario 4.75. Facultad de Ciencias de la Educación.

Despacho: Derecho. Aulario 4.11

Tutorías: Lunes 12:00-14:00; Martes 12:30 A 14:00 y 16:00 A 17:00

Teléfono: 954556290

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
esthermarquez@us.es

D. Alejandro Martínez Casalé

Profesor Asociado

Alejandro Martínez Casalé es Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología (Especialidad en Antropología Social) por la Universidad Complutense de Madrid; Experto Universitario en Evaluación de Políticas Públicas por la Universidad de Sevilla; Especialista Universitario en Praxis de la Sociología del Consumo por la Universidad Complutense de Madrid; Especialista Universitario en Ciencia, Tecnología y Sociedad por la UNED. Pertenece al Cuerpo Superior Facultativo (Sociología) de la Junta de Andalucía desde el año 2013. Sus áreas de interés están relacionadas con la epistemología, la metodología y las técnicas de investigación social, la evaluación de políticas sociales, y la sociología de las relaciones laborales.

Despacho: Ciencias del Trabajo 3.22

Tutorías: Lunes y Martes 16:30-17:30 y 19:30-21:00

Teléfono: 954 551 337

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
amcasale@us.es

Dra. Gloria Martínez Cousinou

Profesora Titular de Universidad

Gloria Martínez Cousinou es Doctora con Mención Europea y premio extraordinario de doctorado (UNED, 2013), Máster en Gestión de la Cooperación Internacional para el Desarrollo y Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología (Universidad de Granada). Ha trabajado como socióloga y como politóloga en distintos centros de investigación y universidades nacionales (IESA-CSIC, Centro de Estudios Andaluces, Universidad Pablo Olavide, Universidad Loyola Andalucía) y ha sido Visiting Scholar en universidades extranjeras de reconocido prestigio, como la Universidad de Nottingham, la London School of Economics and Political Science y la Universidad de Georgetown. Entre sus principales líneas de investigación se encuentran la corrupción y la calidad democrática, por un lado, y el estudio de las élites parlamentarias, por otro. Más recientemente, trabaja sobre socialización política y ciudadanía activa. Sus artículos se encuentran publicados en revistas como European Political Science, Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, International Journal for Equity in Health, Revista Internacional de Sociología (RIS), Papers y Revista Española de Sociología (RES), entre otras.

Actualmente codirige, junto con la profesora Fabiola Mota Consejero (UAM), el proyecto de investigación Polarización, identidad de género y democracia multinivel (PID2023-148370OB-I00), financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (convocatoria de 2024).

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
gmcousinou@us.es

Dra. Carmen Merchán Hernández

Profesora Titular de Universidad

Carmen Merchán-Hernández es doctora con Mención Europea (2010) y licenciada en Ciencias Políticas y Sociología (2005) por la Universidad de Granada. Su tesis fue galardonada con el IX Premio de Investigación del Consejo Económico y Social de Andalucia (CES-A). Ha sido investigadora del Instituto de Estudios Sociales Avanzados (IESA) del CSIC y personal docente e investigador en el Departamento de Sociología de la Universidad Pablo de Olavide. Sus líneas de investigación están relacionadas con las condiciones sociales que afectan a los procesos de innovación y, específicamente, el análisis del papel de los actores y organizaciones, los sistemas regionales de innovación y la transferencia de conocimiento. Ha realizado estancias de investigación en Copenhagen Busines School (2009), University of Western Sidney (2008) o en el Manchester Institute of Innovation Research de la University of Manchester (2007). Sus artículos se encuentran en revistas como European Planning Studies, Industry and Higher Education, International Journal of Technology, Policy and Management, Documentación Científica, Arbor, entre otras.

Último trabajo: Individual and institutional dimensions of affective polarisation: A proposal for an analytical framework 10.22325/fes/res.2024.206 (with Romero-Martín, G. & Caraballo-Pou, M.)

Despacho: Derecho 4.11

Tutorías: Lunes y Martes 11:30-12:30; Miércoles y Jueves 10:30-12:30

Teléfono: 954557437

Grupo de Investigación:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Información de contacto:
cmerchan@us.es

Dra. Matilde Panadero Díaz

Profesora Colaboradora

Matilde Panadero es Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Complutense de Madrid, y doctora en Sociología por la Universidad de Sevilla. Ha realizado estancias de investigación en la Universidad de Lincoln y en el Trinity College Dublin. Ha publicado libros y artículos sobre exclusión social, género, estilos de vida y sociología de las medicinas complementarias y alternativas. En la actualidad imparte su docencia en la 

Facultad de Ciencias de la Educación.

Teléfono: 955420653

Grupo de Investigación:

Feminism, Entrepreneurship and Innovation in Exercise

Información de contacto:
mati@us.es

Dr. Federico Pozo Cuevas

Profesor Ayudante Doctor

Federico Pozo Cuevas es licenciado en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y Doctor por la Universidad Pablo de Olavide (UPO). Desde 2021 es profesor del Departamento de Sociología de la Universidad de Sevilla. Anteriormente impartió docencia en grados y títulos propios de criminología de la Universidad de Cádiz, la UPO y la UNED. En los últimos años trabaja en temas como la metodología de la investigación criminológica, la vida en prisión y las actitudes ciudadanas hacia el castigo penal.

Cuenta también con experiencia laboral e investigadora en el campo de las políticas sociolaborales donde desarrolló una carrera profesional de veinte años (1993-2013) en el ámbito de la administración municipal y autonómica andaluza.

Grupo de Investigación:

Análisis Sociológico de Tendencias Sociales

Información de contacto:
fpcuevas@us.es

Dr. Manuel Ángel Río Ruiz

Profesor Titular de Universidad

Manuel Ángel Río ha investigado sobre relaciones interétnicas y sobre desigualdades educativas. Fue premio extraordinario por una tesis sobre antigitanismo en España. En el campo de la sociología de la educación su trabajo se ha materializado en diferentes direcciones de proyectos y publicaciones sobre exclusión y desigualdad de oportunidades educativas. Ha trabajado y publicado sobre becas preuniversitarias y universitarias, sobre absentismo y procesos de etiquetaje escolar, sobre relaciones familias y escuelas, así como más recientemente sobre condiciones de acceso y de escolarización en Educación Infantil 03 años.

Despacho: CC Educación 4.70

Tutorías: Miércoles 9:30-12:30

Teléfono: 955420654

Grupo de Investigación:

Desigualdad Social y Dominación en Andalucía (SEJ 339)

Información de contacto:
manurio@us.es

Dr. Miguel Rodríguez Guerrero

Profesor sustituto

Miguel Rodríguez Guerrero es Doctor con Mención Internacional y premio extraordinario de doctorado en Ciencias Jurídicas y Políticas (UPO), Máster en Derechos Humanos, Interculturalidad y Desarrollo (UPO), Licenciado en Sociología (UPV/EHU) y Doble Diplomado en Trabajo Social y Educación Social. Ha ejercido anteriormente como docente en el área de Sociología (Dpto. Economía General) de la Universidad de Cádiz y en varias universidades de México. País, este último, donde realizó una estancia de investigación en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), colaborando en el grupo de investigación: “Representaciones sociales, género y vulnerabilidad en contextos situados”. Actualmente es miembro del grupo de investigación «Trabajo Social y Nuevas Tecnologías para la Intervención Social (SEJ-608)», donde ha participado en los últimos años en varios proyectos de investigación de carácter regional y nacional. Las líneas de investigación desarrolladas por él en los últimos años se enmarcan en el estudio de los movimientos sociales, los derechos humanos, las TIC y la comunicación. Sobre esta temática ha publicado en los últimos años numerosos artículos y capítulos de libro en revistas y editoriales indexadas. A ello se suma la participación en numerosos congresos de carácter internacional y nacional.

Grupo de Investigación:

Investigador (Trabajo Social y Nuevas Tecnologías para la Intervención Social (SEJ-608)

Información de contacto:
mrguerrero@us.es

D. Pedro Torres Padilla

Profesor Sustituto

Grupo de Investigación:

Desigualdad Social y Dominación en Andalucía (SEJ 339)

Información de contacto:
ptorres@us.es

Dr. María José Lozano Vega

Assistant Professor

María José Lozano holds a PhD in Anthropology from the University of Seville. She began her research career in the field of Symbolic & Territorial Anthropology. Subsequently her career focused on the areas of Anthropology & Sociology of Work, in which her latest contribution has been the publication of the collective book, Sociology of Work & Business (2014). She is currently a lecturer in the Degree of Labor Relations & Human Resources at the US.

Office: CC Trabajo 3.23
Office hours: Wednesdays 10:00-11:30, 13:30-15:00 & Fridays 11:30-14:30
Phone number: 954551333

Research group:

Grupo para el estudio de las identidades socioculturales en Andalucía (SEJ 149)

Contact information:
mjlozano@us.es

Dr. Antonina Levatino

Assistant Professor

Antonina Levatino holds a PhD in Political & Social Sciences from Pompeu Fabra University. She holds a Master in “Human Rights, Interculturality & Development” from Pablo de Olavide University, & one in “Languages & Cultures for the School of Communication International” from the University of Milan.

Antonina has worked as a postdoctoral researcher at the French Institute of Demographic Studies (INED) in Paris, as a Juan de la Cierva-Incorporation researcher at the Department of Sociology of the Autonomous University of Barcelona (UAB) & as Assistant Professor of the prestigious Serra Húnter program of the Government of Catalonia at the Faculty of Education of the University of Barcelona (UB).

During her academic career, Antonina has participated in 12 national and international competitive research projects (among which: one ERC, two European Commission-FP7 & three MICINN R&D). Her research has been characterized by the use of novel methodologies & analytical frameworks, contributing to address research gaps in several areas: international student mobility, skilled migration, international higher education, labor integration of migrants, school reforms & their effects. Her research perspective is interdisciplinary, with theoretical & methodological approaches from different fields, such as sociology of education, sociology of migration, comparative education, public policy & social stratification.

In the last years, Antonina has coordinated international working groups & surveys in different countries in the framework of the TEMPER Project (Temporary versus Permanent Migration), funded by the European Commission FP7, & the REFORMED Project, funded by the ERC. She has supervised two doctoral theses of the PhD in Sociology at UAB, & supervised several researches of master students of the Erasmus+ Master “Education Policies for Global Development” (GLOBED), coordinated by a consortium of four universities (UAB, University of Glasgow, University of Bremen & University of Cyprus).

Antonina has carried out research stays in different universities & research centers of renowned international prestige, such as UNESCO, the universities of Bamberg, Mannheim, Oxford, Tübingen, Aveiro, Harvard University & Universiti Malaya.

Until 2024 she coordinated the Standing Committee “Education & Social Inequalities” of IMISCOE, the largest European network of researchers on migration & ethnic minorities. Currently, Antonina is part of the management team & several working groups of two EU COST Actions (CA20115 & CA22121).

Office: Educación 5.32
Phone number: 955 420 272

Research group:

Global and Comparative Studies in Education (GLANCE)

Contact information:
alevatino@us.es

Dr. Manuel Herrera Usagre

Assistant Professor

Manuel Herrera-Usagre holds a PhD in Sociology of Culture & Arts, a degree in Political Science & Sociology, & an Official Master in Direction & Management of Social Programs.

He has more than 15 years of experience in R&D project management, as well as more than 5 years working with the European Commission’s European Reference Networks on Rare Diseases.

His more than 17 years of experience in research on social stratification, cultural consumption, quality of health care & policy evaluations of European countries have deeply enriched his understanding of public policy design. He has contributed to numerous books, scientific reports & policy papers & published more than 40 articles in scientific journals.

Currently, he combines his teaching duties at the Department of Sociology of the University of Seville with his role as independent consultant & expert for the European Commission’s European Digital & Health Executive Agency (HaDEA) for the evaluation & monitoring of projects participating in the HORIZON EUROPE call for proposals.

In addition, he works as a commissioned artist & musician since 2006 under the pseudonym tazzista (tazzista.art) creating paintings, musical works and illustrations.

Each collection of digital art he has made has had a central theme that has entailed deep research. His work addresses fundamental human, sociological & philosophical issues using a combination of artistic & scientific approaches. His works have been reviewed by the Museum of Contemporary Digital Art (MoCDA) & selected for numerous exhibitions, galleries & web conferences3. Among them: NFT Factory Gallery (Paris), NFT Paris Conference 2023, NFC Conference in Lisbon 2023, NFT.NyC 2024 or NFT Playground Amsterdam 2024. 

Currently, he continues to explore the possibilities of the intersection between Art & Science through various projects.

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact information:
mherrera3@us.es

Dr. Agustín Fleta González

Profesor Permanente Laboral

Office: CC Trabajo 3.20
Office hours: Mondays 9:00-16:00 & Wednesdays 13:00-16:00
Phone number: 954551338

Research group:

SEJ-692 Dinámicas de Desigualdad Social y Sociología Comparada

Contact information:
agfleta@us.es

Dña. Julia Espinosa Fajardo

Professor

Julia Espinosa Fajardo has a degree in Sociology, Expert in Program & Public Policy Evaluation & PhD in Political Science, with Extraordinary Prize Mention, from the Complutense University of Madrid.

Since 2003 she has worked as a teacher, researcher, evaluator & expert in public policies & gender inequality in Europe & Latin America. Her main lines of research are related to gender and intersectionality, public policies & evaluation, as well as development studies.

She has done research stays at the “Politics and Public Governance” research group at the University of Antwerp (2019), at the Institute of Development Studies at the University of Sussex (2006) & at the Universidad Autónoma de Querétaro (2002).

Recent publications include “Principles for Stakeholder Involvement in Evaluation in Latin America”, in American Journal of Evaluation (2024); “Implementing Intersectionality in Public Policies: Key Factors in the Madrid City Council”, in Politics & Gender (2023); & “ Blitzkrieg Against Democracy: Gender Equality and the Rise of the Populist Radical Right in Spain”, in Social Politics (2021). She has also collaborated in several monographs, scientific & popular articles on public policy, gender, evaluation & development.

Office: 472, Facultad de Ciencias de la Educación
Phone number: 955420656

Contact information:
jespinosa3@us.es

Dr. Antonio Echaves García

Professor

Antonio Echaves is Associate Professor in the Department of Sociology at the University of Seville. He holds a PhD in Sociology from the UCM after the defense of the thesis entitled “Youth, Residential Emancipation and Housing Provision System: The autonomic divergences of the Spanish model”, with a final grade of Sobresaliente ‘Cum Laude’ (January 2016). He is also a member of several research groups in academia such as GISMAT of the Complutense University of Madrid and Political Sociology and Local Policies -SEJ-345 of the Pablo de Olavide University of Seville. Member of the Editorial Board of the journal ANDULI, Revista Andaluza de Ciencias Sociales, published by the University of Seville. Enjoyed one of the National Scholarships granted by the Ministry (FPU scholarship) for teaching and research training; research stay (granted by the Ministry of Education) at the OTB Research Institute for the Built Environment, Delf University of Technology (The Netherlands). She has also enjoyed a postdoctoral fellowship at the Department of Applied Sociology, Complutense University of Madrid, from January 15 to May 15, 2019, which resulted in the participation in a monograph entitled “Housing, urban transformations and socio-spatial inequality in large Spanish cities”, Leal J.; Domínguez, M. and Barañano, M. (Coords.), in Ciudad & Territorio journal. Estudios Territoriales.

He has worked as a researcher in numerous funded research projects; the following projects are worth mentioning: Needs for subsidized housing actions in Andalusia. Methodology of diagnosis of priority areas for rehabilitation. Scope: Autonomous. Vulnerability, Participation and Citizenship (VUPACI) (S2015/HUM-3413 VUPACICM) (COMPETITIVE). Collaborated in the drafting of national Reports such as the Report on Youth in Spain 2016 edited by the Youth Observatory, of the Institute of Youth in Spain. As a result of that report, a book was published in which participated with two chapters: Jurado, T. & Echaves, A. (2017). “The social situation of young people. Trayectorias educativas & relación con el mundo del trabajo” in Informe Juventud en España 2016, pp. 59-174, and Echaves, A. (2017). “Las condiciones de vida de los jóvenes: el largo camino hacia la autonomía” in Informe Juventud en España 2016, pp. 191-266, Instituto de la Juventud, NIPO LÍNEA: 684-17-018-7. Coordinator of several monographs in indexed scientific journals: in the journal ANDULI, Revista Andaluza de Ciencias Sociales, n°17, 2018, entitled: Perspectivas de Sociología Urbana, as well as in the journal Encrucijadas: Revista Crítica de Ciencias Sociales. Vol.21, n°1, 2021, issue dedicated to Urban Societies: inequalities, citizenship and welfare. Author of several articles in leading journals in the field of sociology and scientific works, focused on the study of certain demographic and socioeconomic processes that occur in the territory, which have housing as a background, and in the analysis of phenomena starring young people, such as residential emancipation. The following articles are highlighted: Echaves, A. (2017). “Residential emancipation and housing provision system: the autonomic heterogeneity of the Spanish model” in Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), nº 159, 51-72. Echaves, A. & Navarro-Yañez, C. M. (2018). “Housing provision regimes and residential emancipation: analysis of the public effort in housing in Spain and effect on emancipation opportunities from a comparative autonomous perspective” Política & Sociedad, Vol. 55, nº 2, 615-638.Echaves, A. & Martínez-Del Olmo, A. (2021). “Residential emancipation and young people’s access to renting in Spain: an aggravated problem and its territorial diversity” in Ciudad & Territorio Estudios Territoriales, Vol. 53, 27-42. Author of the book “Emancipación residencial & sistema de provisión de vivienda en España. Towards a comparative explanatory analysis by autonomous communities” (2018), in POLITEYA Collection. Estudios de Política & Sociedad, nº33, edited by the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, ISBN: 978-84-00-10361-3.

Office: School of Education 4.76
Office hours: Thursdays & Fridays 19:30-21:30
Phone number: 955420167

Research group:

Sociología política y políticas Locales (SEJ 345)

Contact information:
aechaves@us.es

D. Custodio Delgado Valbuena

Profesor Titular de Escuela Universitaria

Custodio Delgado Valbuena is a sociologist and specialist documentalist. He studied Sociology at the University of Deusto and the Complutense University of Madrid. He completed a Master’s Degree in Scientific Documentation in Social Sciences and Science and Technology at the Institute of Scientific Documentation in Social Sciences of the Higher Council for Scientific Research and at the Faculty of Information Sciences of the Complutense University of Madrid.

Her fields and research interests are social inequality, social classes, the sociology of education, gender theory and critical studies on egalitarian masculinities. She has carried out research stays at different foreign universities, including the University of Winnipeg (Manitoba, Canada), the Goethe University (Frankfurt, Germany) and the University of Sassari (Sardinia, Italy).

He has taught Sociology of Education, Sociology of Gender, Sociology of Employment and Sociology of Culture, mainly in the Faculties of Communication and Education at the University of Seville, fields to which he has contributed with different academic articles and books.

He is a promoter and co-founder of the Men for Equality Network (RHX=I), MenEngage Iberia; and a member of the European Steering Committee of MenEngageEurope (MEE), a European network of NGOs, universities and professionals for the involvement of boys and men in gender equity and justice. He has worked in different Spanish institutions, such as the Spanish National Research Council (CSIC), the Official State Gazette (BOE) and the University of Seville. He has also carried out consultancy work for different NGOs, private companies and public institutions.

Contact information:
custodio@us.es

D. Juan Ramón Campos López

Lecturer

Juan Ramón Campos has developed his professional & academic work as a sociologist in the area of sociology & education, both in research and practice.

He holds a degree in Sociology & Diploma of Advanced Studies in Human Ecology & Population from the Complutense University of Madrid. In addition, he has completed his trayectoria with specialized training as an Expert in Social Services Management & Elderly (UNED) & Specialist in Children’s Rights at the local level (UPO).

In the field of university education, he is Lecturer at the University of Seville, since the 2023-24 academic year. Previously, he has worked as an associate professor at the Carlos III University, at the Faculty of Social & Legal Sciences & at the Polytechnic School.

In addition, in the teaching field, he has experience of three academic years in the Professional Schools of the Sagrada Familia de Linares, as a teacher of Geography and History in secondary education.

During his professional & formative stage, he obtained a predoctoral scholarship at the Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), within the Centro de Información & Documentación Científica (CINDOC), in charge of the research project “Aproximación a la evaluación del Programa de Formación del Profesorado Universitario de la Secretaría de Estado de Educación & Universidades del MECD del Ministerio de Educación, Cultura & Deporte (Ref. EA2004-0053)”.

In the same way, he has also developed his activity as a sociologist with a collaboration grant at the Institute of Education Sciences of the Complutense University of Madrid in the project of Quality Evaluation of the UCM’s own degrees (2000-2002).

Regarding his activity as a sociologist, he has worked in the Departments of Equality, Social Policies & Health of the Junta de Andalucía, with sociological functions to establish actions & strategies in coordination with the professional teams involved.

On the other hand, & finally, he has been performing his functions in the field of consultancy & training, for Sectorial Studies on Training needs of the Tripartite Foundation for Training in Employment & European Social Fund (2003), & the implementation of the Spanish Urban Agenda in Andalusian municipalities.

Contact information:
jcampos4@us.es

Dr. Eduardo Bericat Alastuey

Full Professor

Eduardo Bericat holds a PhD in Sociology from the Complutense University of Madrid. He has been a visiting researcher at the University of California & the University of Essex. His research areas are emotions, social values, & the measurement of the quality of societies through composite indicators. His recent publications include: The Subjective Well-Being of Working Women in Europe (2016); Social Values, Cultural Diversity & Ideological Conflicts (2015); The Sociology of Emotions: Four Decades of Progress (2015); Structural Gender Equality in Europe and Its Evolution Over the First Decade of the Twentyfirst Century (2015); The Socioemotional Well-Being Index (SEWBI): Theoretical Framework and Empirical Operationalisation (2014).

Phone number: 954559671

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact information:
ebericat@us.es

Dr. Vicente Barragán Robles

Associate Professor

Vicente Barragan Robles holds a PhD in Human Rights, Interculturality & Development from the Pablo de Olavide University, a degree in Political Science & Sociology from the University of Granada, and has postgraduate training in different degrees on political sociology, democracy & social participation. He has focused his research on human rights, democracy & citizenship from the analysis, evaluation and implementation of public policies.

She has developed research funded by the European Union, of excellence of the Junta de Andalucía, national and international applied in Ecuador, thanks to the postdoctoral fellowship PROMETEO, in relation to processes of participation & right to School of Communication of indigenous populations, as well as for the construction of educational public policies with participatory methodologies. She has designed postgraduate courses such as Right to the City & Citizen Practices, Fundamentals of Human Rights & Protection of Human Rights Defenders at the UPO. She has directed & coordinated postgraduate degrees & coordinated the Master in Human Rights, Interculturality & Development UPO/UNIA for 5 years.

He has accompanied research of master’s students as tutor-director of several research projects, in master’s & doctoral final projects, as well as co-directing doctoral theses. He has carried out several research stays which have led to participation in international seminars & congresses. He has published in specialized journals, as well as coordinated book editions & different book chapters. He is currently a professor in the Department of Sociology at the University of Seville & in different graduate degrees.

Research group:

Análisis sociológicos sobre tendencias sociales (SEJ 474)

Contact information:
vbarragan@us.es

Dra. Marta Aguilar Gil

Associate Professor

Marta Aguilar Gil, has a PhD and a degree in Sociology from the Pontifical University of Salamanca, a Master’s Degree in Management and Administration (MBA-Executive) from ICADE and a degree in Social Work from the Pontifical University of Comillas. She has taught as a full time professor at the University of Castilla-La Mancha (Faculty of Legal and Social Sciences) and at the University Rey Juan Carlos (Faculty of Communication Sciences). She has been a visiting professor at the University of San Carlos (Guatemala), at the University of Coimbra (Portugal), at the Sorbonne University – Paris 1 (France) and at the Faculty of Medicine of the University of Alcalá de Henares (Madrid).
He has published books and articles in relation to his research lines dealing with education, health, general sociology, sociological theories and evaluation of public policies.
She also has work experience in the field of social services and consultancy.
She currently teaches in the faculties of Education Sciences and Labor Sciences at the University of Seville.

 

Office: CC. Educación 4.68
Phone number: 955420652

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact information:
maguilar6@us.es

Dr. Miguel Ángel Altuna Isasmendi​

Professor

Miguel Ángel Altuna holds a PhD in Sociology from the University of Seville, a degree in Urban Planning from the Institute of Local Administration Studies (IEAL-Ministry of Public Administration), a Diploma in Land Management from the Polytechnic University of Madrid, a degree in Political Science and Sociology from the Complutense University of Madrid/University of Deusto (Specialization in Human Ecology and Population and in Political Sociology).

Professor at the University of Seville in the faculties of School of Communication and Labor Sciences (Bachelor’s Degree in Advertising, RRLL and HR and Master’s Degree in Labor Sciences). He has also taught in the faculties of Economics and Business and Geography and History (Anthropology). Preferred teaching in Methods and Techniques of Social Research, Sociology and Social Structure and Political and Electoral Sociology.

He has worked for more than ten years in the private sector in companies related to Urban and Territorial Planning.

Publications, articles and reports on social structure, social indicators, labor relations, European Survey of Working Conditions, electoral sociology and urban planning.

Office: School of Labour Sciences 3.21
Phone number: 954 552 873

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact information:
altuna@us.es

D. Antonio Jesús Acevedo Blanco

Lecturer

Antonio Jesús Acevedo Blanco holds a PhD in Sociology from the National University of Distance Education (UNED), within the Doctorate in Analysis of Social Problems program of the International Doctorate School (EIDUNED). He has a degree in Sociology and a Master’s degree in Social Problems from the same university.

In 2022, he obtained a contract as a pre-doctoral researcher in the Department of Sociology III (Social Trends) at the UNED, through a merit-based competition funded by Banco Santander. His academic career includes teaching experience in this department and as a tutor at the UNED Associated Center in Seville since 2014. He is also a member of the UNED Teaching Innovation Group (GID2016-16), where he participates in inter-university teaching innovation projects, focusing on Service-Learning methodologies in virtual environments.

In the 2024/2025 academic year, he joined the University of Seville (US) as a substitute professor in the Department of Sociology, teaching in the Faculties of Labor Sciences and Education. His teaching and research activity focuses on methodology and applied social research, specializing in:

Data management and analysis with statistical tools and specialized software: SPSS, Stata, R, Python.
Exploratory spatial analysis and spatial econometrics: GeoDa software and georeferenced information systems (GIS).
Computer-assisted qualitative analysis: NVivo.
Integration of methodologies with generative artificial intelligence, applied to the management and analysis of georeferenced databases.
Evaluation of teaching innovation projects using mixed methods, such as surveys and online focus groups.

He is the author of various publications in indexed journals, books and book chapters, as well as having presented papers at numerous sociological and educational conferences at national and international level. His scientific contributions include work on Spatial Data Science, applying methods from Exploratory Spatial Data Analysis (ESDA), territorial and urban sociology, mixed methodologies for teacher evaluation, Service-Learning in virtual environments and methodologies in Social Sciences.

His main line of research focuses on the spatial analysis of labor markets in Andalusia, with a focus on:
Statistical methods of spatial dependence.
Urban sociology and analysis of Andalusian cities based on open data.
Unemployment and employment at different levels of disaggregation: Territorial Employment Areas (TEA), provinces, municipalities and census units.

Prior to his academic career, Antonio Jesús held various management and coordination roles in the private sector, orienting his career towards employment training and professional retraining. He has worked as a trainer authorized by the General Directorate of the National Police in private security, computer security and job training, combining his professional experience with his interest in applied sociology.

Research group:
Security, Border Control, Migration, Human Rights and Public Management of Social Welfare (GID2016-16)

Contact information:
aacevedo@us.es

Dña. Rocío Guillén Jiménez

Administrative Assistant

Rocío Guillén is Manager of the Department of Sociology, level 20, since 2005, but her work experience at the University of Seville began in 1991, when she worked in the Student Services. She has also developed her administrative work in the Department of History of America, in the Negociado de Títulos, in the Faculty of Fine Arts and in several specific projects.

Phone number: 955420717

Administrative management documents

Contact information:
sociologia@us.es

Dr. Juan Martín Sánchez

Professor

Juan Martín-Sánchez holds a degree in sociology and political science from the University of Granada, a master’s degree in political sociology from the Mora-UNAM Institute in Mexico and a PhD in sociology and political science from the UNED. His main research topics are framed by studies on society and politics in contemporary Latin America, political representation and its social plots, political discourse and the socio-history of the categories and politics of ethnic identification in Latin America. He has published several books on political and social processes in contemporary Latin American societies, with special attention to Peru, as well as several articles in scientific journals and collective books in publishing houses both in Spain and America. He has participated in several R+D+i projects of national research plans, of the Junta de Andalucía and Mexican institutions. He has taught at the University of Salamanca and since 2008 at the University of Seville.

Research Projects:
HeterQuest “La heterogeneidad en cuestión: saberes & prácticas cruzadas en el derecho, el indigenismo & lo social. Mesoamérica & área andina, época contemporánea” PID2019-107783GB-I00, financiado por MCIN/AEI/10.13039/501100011033.

Office: School of Communication G10
Office hours: Según curso & cuatrimestre
Phone number: 954557640

Research group:

Grupo Andaluz de Estudios Americanos, GADEA (HUM-372)

Contact information:
jmartinsanchez@us.es

Dr. Manuel Jesús Caro Cabrera Professor

Professor Director of the Department

Manuel Caro holds a master’s degree and PhD in sociology from the University of Miami. He has taught at Barry University (USA) and Pablo de Olavide University, and is currently a full professor at the University of Seville.Most of his work has been related to the study of violence, in its multiple meanings and variants, be it cultural, economic, police, etc. In recent years he has been interested in the measurement and operationalization of phenomena of criminological relevance such as punitiveness or fear of crime, but also in the relationship of the latter concept with notions such as concern about crime, the risk of victimization or the way in which this phenomenon has been called in Spain: citizen insecurity.

Office: School of Education. 4ª Floor. Department Chair’s office

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact information:
mcaro6@us.es

Carlos Felipe Centelles García

Social and economic responsibility: values, lifestyles and behaviours

This doctoral thesis brings together three published empirical investigations of which I am co-author. The line of research of these investigations deals with social and economic responsibility, values, lifestyles and behaviours of citizens with the rest of society, and of public institutions towards immigrants within the framework of the health system. The methodology developed is multi-method (quantitative and qualitative).

Values, lifestyles and behaviours towards social responsibility:

Students of the Faculty of Legal and Social Sciences (UCLM) show a high degree of socially responsible values ​​and behaviours, with women standing out. Likewise, the passage through the university has positively modified these values ​​and behaviours, except only those related to religious activities. Comparing first- and fourth-year students, statistically significant differences are shown in the increase, among fourth-year students, in the values ​​of Tradition, and the socially responsible behaviors of Academic Responsibility, Self-Care, Cultural Development, and Gender Equality.

Values, lifestyles, and behaviors toward economic responsibility:

The consumer’s imagery in relation to the activities of multinational textile companies is generally negative. But the tangible benefits that these stores offer their customers –quality/price balance, accessibility, familiarity–, added to the general dynamics of consumption in Canada –consumption in shopping malls, fast-fashion, fashion, …–, makes them choose to buy in these clothing stores in the vast majority of cases, even if this implies a certain «burden of conscience.» Although in many cases consumers are aware of the social and environmental impact of their purchasing decisions, they also decide to buy in these global chains motivated by the benefits, both tangible and intangible, that they provide.

Values, lifestyles and behaviour towards public policies:

The Administration still does not provide citizens with instruments for deliberative participation, where they can actively get involved and be co-responsible in making decisions about their health, which is even more acute with the immigrant community.

Director: Marta Aguilar Gil

Gonzalo Romero Martín

Dimensions of affective polarization. The Spanish case.

The main objective of the thesis is to delve into the dimensions and channels of transmission of affective polarization, a social and political phenomenon of growing interest in academia. Affective polarization is defined as hatred of political dissent, turning political rivals or adversaries into enemies. Affective polarization is not only reflected in institutional politics, but also extends to the interrelationship between individuals with disparate political sensibilities. This phenomenon significantly erodes social consensus, coexistence and institutional quality, resulting in ineffective legislatures where State policies that require broad parliamentary agreements are postponed due to the lack of will for political understanding. These premises are brought to bear on the Spanish case, where the main socioeconomic variables with the capacity to explain the evolution of affective polarization in the most recent history of Spain will be apprehended.

This doctoral thesis is co-supervised by Drs. M.ª Ángeles Caraballo Pou (Department of Economics and Economic History of the University of Seville) and Carmen Merchán Hernández (Department of Sociology of the University of Seville).

Co-directors: Mª Ángeles Caraballo Pou y Carmen Merchán Hernández

Lourren Maffra

Zero Hunger: Brazil’s Influence on International Food Policy

The main objective of this thesis is to investigate the mechanisms of Brazilian influence under the Lula da Silva government (2003-2010) on international food policy, with emphasis on the Zero Hunger program. As a research technique, data collection through observation, measurement and interviews is used. And the applied theoretical methodology pursues the construction and development of scientific theory, in the area of ​​international relations, on the concepts of food policy, internationalization of public policies and the relationship between these and Brazil’s foreign policy.

Tutor: Teresa Rojo

Selda Dudu

The European Union Labor Market and Migration Decisions of Turkish Citizens

Since 1963, Turkey is accepted as a European country by the Ankara Agreement, and Turkey is the home country of the most significant immigrant-origin population in Europe. Therefore, this dissertation chooses the topic of the effects of the labour market policies of European countries besides the EU over Turkish immigrants as a case study. The findings of this dissertation suggest that Turkey might strengthen its labour market by increasing democracy through intense social dialogue and more freedom of association. When Turkey makes strong its labour market by democracy, the accession to the EU might be easier because Turkey will satisfy the Copenhagen Criteria, and the migration from Turkey to the EU might decrease. Thus, Turkey, which has already had a diaspora in Europe through the huge number of Turkish immigrants and Turkish backgrounded people, might be freed from brain drain.

Dr. Dudu was awarded her PhD on September 6th, 2022. 

Tutor: Teresa Rojo

Elena Trabajo Jarillo

Intersectional analysis of discrimination processes through the study of cases of school bullying.

The main objective of the study is to carry out an intersectional analysis of the discrimination processes that can become the genesis of certain cases of school bullying. To do this, surveys were carried out on secondary school students, as well as in-depth interviews that would help to elucidate the different characteristics of the phenomenon and carry out a more accurate study.

In order for the research to be beneficial to both parties, talks were planned to be given to students for awareness and prevention purposes. To do this, a database was created with all the schools in the capital of Seville and a sample was chosen consisting of one school from each ownership (public, subsidized and private) belonging to each of the districts into which the city is divided. The activity carried out in the different centres consisted, first of all, in the delivery of a talk on bullying and cyberbullying carried out by both the researcher and Officer Díaz Colchero, given in a total of 24 educational centres throughout the capital of Seville and constituting a total of 108 hours.

After each communication, the students were asked to volunteer to participate in a personal interview where the speech of those who had known of a case of bullying or cyberbullying was collected, having finally carried out a total of 20 interviews.

Once the field work was finished, both the teaching staff present during the sessions, as well as the Management Team and Guidance Department of each centre, expressed their surprise at not knowing the content taught and gratification at feeling that the session had been helpful even for the management of their classes and problem solving among the students.

Tutor: Esther Márquez Lepe
Co-directors: Eduardo Bericat Alastuey y Esther Márquez Lepe.

María Ortega Gómez

Family configurations, social classes, schooling conditions and social representations of early childhood education 0-3

The pedagogical and social benefits usually attributed to Early Childhood Education 0-3 have contributed to its institutional reconfiguration as an educational stage with its own entity, far removed from its traditional vision of custody. However, there are few studies on how these new conceptions of early childhood education 0-3 take root, circulate and are redefined by families of different social classes. In this context, it is a priority to know the demands, needs, expectations and perceptions of families to ensure the success of the public policies implemented and expected of early childhood education 0-3 that promote its expansion, still very uneven between social classes.

The objective of the thesis would be to identify and analyze the social conditions that explain the differences in perceptions about early childhood education 0-3 between social classes. The hypothesis from which it is based is that families would develop different bets and practical rationalities with respect to early schooling and its functions. These differences in strategies and assessments would be linked to the social constraints of families, their cultural and economic capital.

This doctoral thesis mainly employs a qualitative methodological strategy. The specific qualitative techniques that will be used in this thesis will serve to examine the differences in family perceptions and the conditions for enrollment in early childhood education. Specifically, they are: focus groups and interviews with primary caregivers.

Compared to a majority of quantitative studies, this thesis assumes a qualitative strategy that, instead, will allow us to analyze the conditions of social possibility, the circulation, stratification, interdependence and competition in the social space of population discourses regarding a key educational stage.

Director: Manuel Río Ruiz

Francisco Javier Gómez

The figure of the tutor agent in local police forces in Spain

This thesis focuses on the figure of the tutor agent, a police model defined as a hybrid between a police officer and a teacher, which is becoming very popular in many local police forces in Spain.

First, a review is made of the history of the police in Spain to place the tutor agent in the contemporary Spanish context. Secondly, based on a questionnaire given to more than 120 tutor agents, the work and health conditions of tutor agents are studied. And thirdly, as a case study, the effect that the work of tutor agents has on school-aged children in Seville is explored.

Director: Manuel Caro

Oumar Diallo

The socio-political and economic implications of international security. The case of northern Mali and the risks for the Sahel

This research addresses the problem of jihadist terrorism in the Republic of Mali and its impact on the central region of the Sahel. International analysts view the phenomenon as a threat to Mediterranean security and recommend actions in the area of ​​socio-economic integration, development of civil society and political cooperation in the affected territories, as well as armed security actions per se.

The objective of this thesis is to conduct an explanatory research on the socio-political and economic factors that influence the pacification, stability and maintenance of security in underdeveloped territories. The case study on which the research is based is that of the territories of the North of the Republic of Mali and the central region of the Sahel.

Tutor: Teresa Rojo

Virginia Antoniazzi​

The manosphere.

Gender violence, aggravated by social networks such as TikTok, has adapted to new forms in the digital sphere, allowing the spread and normalization of misogynistic behaviors. This thesis is a study of these behaviors, comparing Italy and Spain, countries with different cultural contexts but similar challenges regarding digital gender violence, which require identifying common patterns with which to understand and address this problem.

Co-directors: Esther Márquez Lepe y Federcio Pozo Cuevas

D. Pedro Torres Padilla

Lecturer

Research group:

Desigualdad Social y Dominación en Andalucía (SEJ 339)

Contact:
ptorres@us.es

Dr. Miguel Rodríguez Guerrero

Lecturer

Miguel Rodríguez Guerrero holds a PhD with International Mention & Extraordinary Doctorate Award in Juridical & Political Sciences (UPO), Master in Human Rights, Interculturality & Development (UPO), Bachelor in Sociology (UPV/EHU) & Double Degree in Social Work & Social Education. He has previously worked as a lecturer in the area of Sociology (Dept. General Economics) at the University of Cadiz & in several universities in Mexico. In the latter country, where he made a research stay at the National Autonomous University of Mexico (UNAM), collaborating in the Research group: “Social representations, gender & vulnerability in situated contexts”. He is currently a member of the research group “Social Work & New Technologies for Social Intervention (SEJ-608)”, where he has participated in recent years in several regional & national research projects. The lines of research developed by him in recent years are framed in the study of social movements, human rights, ICT & the School of Communication. In recent years he has published numerous articles & book chapters on these topics in indexed journals & publishers. In addition, he has participated in numerous international & national congresses.

Research group:

Investigador (Trabajo Social y Nuevas Tecnologías para la Intervención Social (SEJ-608)

Contact:
mrguerrero@us.es

Dr. Manuel Ángel Río Ruiz

Professor

Manuel Ángel Río has done research on interethnic relations & educational inequalities. He was awarded an extraordinary prize for a thesis on anti-Gypsyism in Spain. In the field of sociology of education his work has materialized in different projects & publications on exclusion & inequality of educational opportunities. He has worked & published on pre-university & university scholarships, on absenteeism & school labeling processes, on family & school relations, as well as more recently on access & schooling conditions in Pre-school Education 03 years.

Office: School of Education 4.70

Office hours: Wednesdays 9:30-12:30

Phone number: 955420654

Research group:

Desigualdad Social y Dominación en Andalucía (SEJ 339)

Contact:
manurio@us.es

Dr. Federico Pozo Cuevas

Assistant Professor

Federico Pozo Cuevas holds a degree in Political Science & Sociology from the Complutense University of Madrid (UCM) & PhD from Pablo de Olavide University (UPO). Since 2021 he is a professor in the Department of Sociology at the University of Seville. Previously he taught in criminology degrees & degrees of the University of Cadiz, the UPO & the UNED. In recent years he has been working on topics such as criminological research methodology, prison life & citizen attitudes towards criminal punishment.

He also has work and research experience in the field of socio-labor policies where he developed a professional career of twenty years (1993-2013) in the field of municipal & autonomous Andalusian administration.

Research group:

Análisis Sociológico de Tendencias Sociales

Contact:
fpcuevas@us.es

Dra. Matilde Panadero Díaz

Assistant Professor

Matilde Panadero has a degree in Political Science & Sociology from the Complutense University of Madrid, & a PhD in Sociology from the University of Seville. She has done research stays at the University of Lincoln & Trinity College Dublin. She has published books & articles on social exclusion, gender, lifestyles & sociology of complementary & alternative medicines. She currently teaches at the Faculty of Education. Faculty of Education Sciences.

Phone number: 955420653

Research group:

Feminism, Entrepreneurship and Innovation in Exercise

Contact:
mati@us.es

Dra. Carmen Merchán Hernández

Associate Professor

Carmen Merchán-Hernández holds a PhD with European Mention (2010) & a degree in Political Science & Sociology (2005) from the University of Granada. Her thesis was awarded the IX Research Prize of the Economic & Social Council of Andalusia (CES-A). She has been a researcher at the Institute of Advanced Social Studies (IESA) of the CSIC and teaching and research staff at the Department of Sociology of the Pablo de Olavide University. Her lines of research are related to the social conditions affecting innovation processes and, specifically, the analysis of the role of actors & organizations, regional innovation systems & knowledge transfer. He has done research stays at Copenhagen Business School (2009), University of Western Sydney (2008) or at the Manchester Institute of Innovation Research of the University of Manchester (2007). His articles can be found in journals such as European Planning Studies, Industry and Higher Education, International Journal of Technology, Policy and Management, Documentación Científica, Arbor, among others.

Office: Derecho 4.11

Office hours: Mondays & Tuesdays 11:30-12:30; Wednesdays & Thursdays 10:30-12:30

Phone number: 954557437

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact:
cmerchan@us.es

Dra. Gloria Martínez Cosinou

Associate Professor

Gloria Martínez Cousinou holds a PhD with European Mention & Extraordinary Doctorate Award (UNED, 2013), Master in Management of International Cooperation for Development & Degree in Political Science & Sociology (University of Granada). She has worked as a sociologist & as a political scientist in different national research centers & universities (IESA-CSIC, Centro de Estudios Andaluces, Universidad Pablo Olavide, Universidad Loyola Andalucía) & has been Visiting Scholar in prestigious foreign universities, such as the University of Nottingham, the London School of Economics and Political Science & Georgetown University. His main lines of research include corruption & democratic quality, on the one hand, & the study of parliamentary elites, on the other. More recently, he works on political socialization & active citizenship. His articles are published in journals such as European Political Science, Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, International Journal for Equity in Health, Revista Internacional de Sociología (RIS), Papers & Revista Española de Sociología (RES), among others.

Currently he co-directs, together with Professor Fabiola Mota Consejero (UAM), the research project Polarization, gender identity & multilevel democracy (PID2023-148370OB-I00), funded by the Ministry of Science, Innovation & Universities (2024).

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact:
gmcousinou@us.es

D. Alejandro Martínez Casalé

Lecturer

Alejandro Martínez Casalé holds a degree in Political Science & Sociology (Specialization in Social Anthropology) from the Complutense University of Madrid; University Expert in Public Policy Evaluation from the University of Seville; University Specialist in Praxis of the Sociology of Consumption from the Complutense University of Madrid; University Specialist in Science, Technology & Society from the UNED. He belongs to the Cuerpo Superior Facultativo (Sociology) of the Junta de Andalucía since 2013. His areas of interest are related to epistemology, methodology & social research techniques, evaluation of social policies, & sociology of labor relations.

Office: Ciencias del Trabajo 3.22

Office hours: Mondays & Tuesdays 16:30-17:30 & 19:30-21:00

Phone number: 954 551 337

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact:
amcasale@us.es

Dra. Esther Márquez Lepe

Associate Professor

Esther Márquez is full professor in the Department of Sociology at the University of Seville. She has teaching experience in both undergraduate and graduate studies (Master & PhD) in qualitative methodology, sociology of education, social control, gender inequalities or intersectionality.  She is a professor of the PhD Program in Economics, Business & Social Sciences at the University of Seville & visiting professor of the PhD Program in Migration Studies at the University of Granada.  She has done two research stays at the Gino Germani Institute (Buenos Aires) & at the University of Havana (Cuba) where she has worked on gender inequalities & attention to diversity in Higher Education Institutions. Her lines of research have focused on the study of inequalities within the political & educational sphere, paying special attention to intercultural education, multiculturalism, racism, gender inequality & feminist criminology. Currently, she is interested in research with a distinctly feminist, intercultural and intersectional perspective. She would like to know more about how gender, ethnic or affective-sexual demands are accommodated in today’s societies & how they are articulated within claims about redistribution in profoundly unequal societies.

Office: School of Education 4.75. 

Phone number: 954556290

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact:
esthermarquez@us.es

Dr. Ildefonso Marqués Perales

Associate Professor

Ildefonso Marqués holds a PhD. in Sociology from the Pontifical University of Salamanca. His main field of study is social classes in Spain. He has made a stay at the University of Leeds (England). His publications include books such as “Génesis de la teoría social de Pierre Bourdieu” (CIS), or “La movilidad social en España” (Catarata). He has also published several articles in journals such as REIS or the Journal of Social Policy and Social Indicators.

Phone number: 955420660

Research group:

Estudios Sobre la Calidad de las Sociedades Europeas (SEJ 498)

Contact:
imarques@us.es

Dr. Francesco Maniglio

Ramón & Cajal Program Researcher

Francesco Maniglio holds a degree in Educational Sciences & Sociology, a PhD in School of Communication & Culture Criticism from the University of Seville; a Master’s degree in Contemporary Issues of Human Rights from the University Pablo de Olavide. He has more than 15 years of research experience in the political economy of science & knowledge, sociology of education & labor, sociology of the School of Communication & critical discourse analysis. 

He is currently a researcher for the Ramon & Cajal postdoctoral program, where he develops the research project Tecnopolítica de las Identidades. Communicative & border dynamics of migration. He was a PhD professor at the Department of Sociology of the Universidade de Brasilia and adjunct researcher at the Graduate Program in Sustainable Development & Social Inequalities in the Andean Region (TrAndeS-Freie Universität Berlin). He was a senior lecturer, director of the Master’s program in Social Sciences & director of the research group Critical Studies for Social Justice (ECJS) at the Technical University of Manabí (Ecuador). In 2017-2018 biennium he was research director of the International Center for Higher Studies at School of Communication for Latin America (CIESPAL) & visiting professor in different graduate programs at School of Communication & Social Sciences of universities in Mexico, Uruguay, Ecuador & Brazil.

 In 2018 he has received the “40 years of the Revista Crítica de Ciencias Sociales Award” from the Center for Social Studies (CES) of the University of Coimbra & in 2020 the “Res Publica Award” from the Res Pública Foundation of Portugal.

Research group

Grupo interdisciplinario de estudios en comunicación, política y cambio social (SEJ-456)

Carlos Felipe Centelles García

Responsabilidad social y económica: valores, estilos de vida y comportamientos

Esta tesis doctoral agrupa tres investigaciones empíricas publicadas de las que soy coautor. La línea de investigación de estas investigaciones trata sobre la responsabilidad social y económica, los valores, estilos de vida y comportamientos de los ciudadanos con el resto de la sociedad, y de las instituciones públicas hacia los inmigrantes en el marco del sistema sanitario. La metodología desarrollada es el multi-método (cuantitativo y cualitativo).

Valores, estilos de vida y comportamientos hacia la responsabilidad social

Los estudiantes de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales (UCLM) muestran un alto grado de valores y comportamientos socialmente responsables, destacando las mujeres. Asimismo el paso por la universidad ha modificado positivamente estos valores y comportamientos, a excepción únicamente de los relacionados con Actividades religiosas. Comparando los estudiantes de primer y cuarto curso, se muestran diferencias estadísticamente significativas en el aumento, entre los estudiantes de cuarto curso, de los valores de Tradición, y los comportamientos socialmente responsables de Responsabilidad académica, Auto-cuidado, Desarrollo cultural e Igualdad de género.

Valores, estilos de vida y comportamientos hacia la responsabilidad económica:

El imaginario del consumidor en relación con las actividades las multinacionales del textil es en general negativo. Pero los beneficios tangibles que estas tiendas ofrecen a sus clientes –equilibro calidad/precio, accesibilidad, familiaridad–, sumado a las dinámicas generales del consumo en Canadá –consumo en centros comerciales, fast-fashion, moda, …–, hace que se decanten por comprar en estas tiendas de ropa en la gran mayoría de los casos, aunque esto implique cierto “cargo de conciencia”. Si bien en muchos casos los consumidores son conscientes del impacto social y ambiental de sus decisiones de compra, estos se deciden igualmente por comprar en dichas cadenas globales movidos por los beneficios, tanto tangibles como intangibles, que les aportan.

Valores, estilos de vida y comportamientos hacia las políticas públicas:

La Administración sigue sin poner a disposición de los ciudadanos instrumentos de participación deliberativos, donde se impliquen de una manera activa y sean corresponsables en la toma de decisiones sobre su salud, lo que se agudiza más con el colectivo de los inmigrantes.

Directora: Marta Aguilar Gil

Gonzalo Romero Martín

Dimensiones de la polarización afectiva. El caso español.

El objetivo principal de la tesis es profundizar en las dimensiones y canales de transmisión de la polarización afectiva, un fenómeno social y político de creciente interés por la academia. La polarización afectiva se define como el odio ante la disidencia política, convirtiendo a los rivales o adversarios políticos en enemigos. La polarización afectiva no solo tiene un reflejo en la política institucional, sino que llega a extenderse a la interrelación entre individuos con sensibilidades políticas dispares. Este fenómeno erosiona notablemente el consenso social, la convivencia y la calidad institucional, repercutiendo en legislaturas ineficaces donde las políticas de Estado que precisan de amplios acuerdos parlamentarios son pospuestas debido a la falta de voluntad de entendimiento político. Estas premisas se aterrizan al caso español, donde se aprehenderán las principales variables socioeconómicas con capacidad explicativa de la evolución de la polarización afectiva en la historia más reciente de España.

La presente tesis doctoral está codirigida por las doctoras M.ª Ángeles Caraballo Pou (Departamento de Economía e Historia Económica de la Universidad de Sevilla) y Carmen Merchán Hernández (Departamento de Sociología de la Universidad de Sevilla).

Codirectoras: Mª Ángeles Caraballo Pou y Carmen Merchán Hernández

Lourren Maffra

Hambre cero: La influencia de Brasil sobre la Política Internacional Alimentaria

El objetivo principal de la tesis es investigar los mecanismos de influencia brasileña bajo el gobierno Lula da Silva (2003-2010) sobre la política internacional alimentaria, con énfasis en el programa Hambre Cero. Como técnica de investigación, se utiliza la recolección de datos a través de la observación, medición y entrevistas. Y la metodología teórica aplicada persigue la construcción y el desarrollo de la teoría científica, en el área de las relaciones internacionales, sobre los conceptos de política alimentaria, internacionalización de políticas públicas y la relación entre estos y la política exterior de Brasil.

Tutora: Teresa Rojo

Selda Dudu

The European Union Labor Market and Migration Decisions of Turkish Citizens

Since 1963, Turkey is accepted as a European country by the Ankara Agreement, and Turkey is the home country of the most significant immigrant-origin population in Europe. Therefore, this dissertation chooses the topic of the effects of the labour market policies of European countries besides the EU over Turkish immigrants as a case study. The findings of this dissertation suggest that Turkey might strengthen its labour market by increasing democracy through intense social dialogue and more freedom of association. When Turkey makes strong its labour market by democracy, the accession to the EU might be easier because Turkey will satisfy the Copenhagen Criteria, and the migration from Turkey to the EU might decrease. Thus, Turkey, which has already had a diaspora in Europe through the huge number of Turkish immigrants and Turkish backgrounded people, might be freed from brain drain.

Dr. Dudu was awarded her PhD on September 6th, 2022. 

Tutora: Teresa Rojo

Elena Trabajo Jarillo

Análisis interseccional de los procesos de discriminación a través del estudio de casos de bullying escolar.

El objetivo principal del estudio es realizar un análisis interseccional de los procesos de discriminación que pueden convertirse en la génesis de determinados casos de acoso escolar o bullying. Para ello, se planteó la realización de encuestas al alumnado de Educación Secundaria, así como entrevistas en profundidad que ayudasen a dilucidar las distintas características del fenómeno y efectuar un estudio más certero.

Con el fin de que la investigación pudiese reportar beneficios a ambas partes, se previó la impartición de charlas con fines de sensibilización y prevención al alumnado. Para ello, se realizó una base de datos con todos los centros escolares de Sevilla capital y se escogió una muestra conformada por un centro de cada titularidad (pública, concertada y privada) perteneciente a cada uno de los distritos en los que se divide la ciudad. La actividad desarrollada en los distintos centros consistió, en primer lugar, en la impartición de una charla sobre bullying y ciberbullying llevada a cabo tanto por la investigadora, como por el Oficial Díaz Colchero, impartiéndose en un total de 24 centros educativos de toda Sevilla capital y constituyendo un total de 108 horas.

Tras cada comunicación, se pidió la voluntariedad del alumnado para participar en una entrevista personal donde se recogiese el discurso de aquellos que hubiesen conocido de algún caso de bullying o ciberbullying, habiéndose realizado finalmente un total de 20 entrevistas.

Una vez finalizado el trabajo de campo, tanto el personal docente presente durante las sesiones, como Equipo Directivo y Departamento de Orientación de cada centro, expresaron su sorpresa al desconocer los contenidos impartidos y gratificación al sentir que la sesión había sido de ayuda incluso para el manejo de sus clases y resolución de problemas entre el alumnado.

Tutora: Esther Márquez Lepe
Co-dirección de la tesis: Eduardo Bericat Alastuey y Esther Márquez Lepe.

María Ortega Gómez

Configuraciones familiares, clases sociales, condiciones de escolarización y representaciones sociales de la educación infantil 0-3

Los beneficios pedagógicos y sociales habitualmente atribuidos a la Educación Infantil 0-3 han contribuido a su reconfiguración institucional como etapa educativa con entidad propia alejada de su tradicional visión de custodia. Sin embargo, existen pocos estudios sobre cómo arraigan, circulan y son resignificadas por las familias de distintas clases sociales estas nuevas concepciones de la educación 0-3. En este contexto, resulta prioritario conocer las demandas, necesidades, expectativas y percepciones de las familias para asegurar el éxito de las políticas públicas implementadas y esperadas de la educación 0-3 que promocionan su expansión, aún muy desigual entre clases sociales.  

El objetivo de la tesis sería identificar y analizar las condiciones sociales explicativas de las diferencias en percepciones sobre la educación infantil 0-3 entre clases sociales. La hipótesis de la que se parte es que las familias desarrollarían diferentes apuestas y racionalidades prácticas con respecto a la escolarización temprana y sus funciones. Estas diferencias en estrategias y valoraciones estarían ligadas a las constricciones sociales de las familias, a su capital cultural y económico.

La presente tesis doctoral emplea principalmente una estrategia metodológica cualitativa. Las técnicas cualitativas específicas que se usarán en esta tesis servirán para examinar las diferencias de percepciones familiares y los condicionantes a la matriculación ante la educación infantil. Concretamente son: grupos de discusión y entrevistas a cuidadores principales.

Frente a una mayoría de estudios cuantitativos, esta tesis supone una estrategia cualitativa que, en cambio, permitirá analizar las condiciones de posibilidad social, la circulación, la estratificación, la interdependencia y la competencia en el espacio social de discursos poblacionales respecto a una etapa educativa clave

Director: Manuel Río Ruiz

Francisco Javier Gómez

La figura del agente tutor en las policías locales de España

Esta tesis se centra en la figuara del agente tutor, un modelo policial definido como híbrido entre agente de policía y docente, que se está haciedno muy popular en muchos cuerpos de policía local de España.

Primero se hace un repaso por la historia de la policía en España para situar al agente tutor en el contexto español contemporáeeo. En segundo lugar, basado en un cuestionario hecho a más de 120 agentes tutores/as, se estudia las condiciones laborales y de salud de los agentes tutores. Y en tercer lugar, como estudio de caso, se explora el efecto que el trabajo de los agentes tutores tienen en niños y niñas en edad escolar de Sevilla.

Director: Manuel Caro

Oumar Diallo

Las implicaciones sociopolíticas y económicas de las seguridad internacional. El caso del norte de Mali y los riesgos para el Sahel

Esta investigación se refiere a la problemática del terrorismo yihadista en la república de Mali y la incidencia sobre la región central del Sahel. Los analistas internacionales observan el fenómeno como una amenaza en la seguridad del Mediterráneo y recomiendan, tanto acciones en el ámbito de la integración socioeconómica, desarrollo de la sociedad civil y la cooperación política de los territorios afectados, como acciones de seguridad armada propiamente dichas.

El objetivo de esta tesis es realizar una investigación explicativa de los factores sociopolíticos y económicos que inciden en la pacificación, estabilidad y mantenimiento de la seguridad en territorios poco desarrollados.  El caso de estudio en que se apoya la investigación es el de los territorios del Norte de la República de Mali y la región central del Sahel.

Tutora: Teresa Rojo

Virginia Antoniazzi​

La manosfera.

La violencia de género, agravada por redes sociales como TikTok, se ha adaptado a nuevas formas en el ámbito digital, permitiendo la difusión y normalización de conductas misóginas. Esta tesis es un estudio de estas conductas, comparando Italia y España, países con contextos culturales distintos pero similares desafíos en lo que a violencia de género digital se refiere, que precisan identificar patrones comunes con los que entender y abordar esta problemática.

Co-directores: Esther Márquez Lepe y Federcio Pozo Cuevas

Dr. Antonio Echaves García

Profesor Titular de Universidad

Antonio Echaves es Licenciado, Máster y Doctor en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Antiguo becario FPU (Formación de Profesorado Universitario), ha publicado libros y artículos en revistas de prestigio sobre juventud, emancipación residencial, vivienda y fenómenos urbanos. Asimismo, ha trabajado en la redacción de Informes de prestigio nacional, como el Informe de Juventud en España 2016 que edita el Observatorio de la Juventud, y disfrutado estancias de investigación en el OTB Research Institute of the Built Environment, Delft University of Technology (Países Bajos).

Despacho: CC Educación 4.76
Tutorías: Jueves y viernes 19:30-21:30
Teléfono: 955420167

Grupo de Investigación:

Información de contacto:
aechaves@us.es